Scandinavie en Sint Petersburg

Rovaniemi, hoofstad van Fins lapland

Rovaniemi

Het was vanmorgen bewolkt toen we vertrokken uit Kuusamo. Langszaam aan vandaag, we hebben alle tijd. We plannen vandaag 200 kilometer te rijden naar Rovaniemi. Het waait stevig en het is koud. Als we termometer raadplegen geeft die slechts 6 graden boven nul aan. Frisjes dus!

Weg 81 is de recht toe, recht aan weg. We stoppen eerst bij Posio, daar is een bekende fabriek van aardewerk [Pentik]. We bezoeken deze vestiging de moeite waard, niet alleen om de koppen en schoteltjes, maar ze hebben uit een soort liefhebberij er een museum van gemaakt. Allerlei voorwerpen, gebruiksgoederen, kleding, woninginrichtingen, houten, stenen en ijzeren voorwerpen uit Finland waren tentoongesteld. Erg leuk! Natuurlijk hopen ze gelijk op extra kopers van wat ze zelf maken...... Er is voldoende belangstelling.

We reizen verder richting het noord-westen en slaan af naar Piippukota, een zijweg van de 81 en komen bij een toegang tot de Canyon met hoge klipwanden. De hoogste van Europa. Het is slechts 1,5 kilometer lopen er nar toe, dat moet dus wel lukken. Waar we alleen [deze keer] geen rekening mee hadden gehouden, waren de muggen. Die waren er ook.; duizenden, miljoenen. En hoe vreemd het ook mogen zijn, ze zochten ons en ze vonden ons!!! Als je [heel] even stil stond, was je de klos. Omdat het een aardige klim was op de terugweg en je soms heel even moest rusten. Werd het een drama. Weer bij de auto aangekomen, constateerden we een onvergetelijke wandeltocht te hebben gehad. Vanaf nu, alleen maar helemaal insmeren met de juiste middelen. De vorige eigenaar van het hostel noemde de naam: OFF als middel wat zou werken.

Overigens is het een geweldig mooie omgeving en je kan door deze canyon Korouoma tochten maken van circa 40 kilometer. In de canyon zijn ook allerlei hutten te vinden om te overnachten. Het gehele gebied wordt ruwer en heuvelachtiger. Er zijn diverse watervallen en fraaie, grote meren.

Verderop slaan we af van de doorgaande weg en rijden we richting het noorden. We passeren de poolcirkel, zonder dat er ook maar een teken of bord langs de weg is aangegeven .... Dat zullen we nog anders zien. Ruim 60 kilometer rijden we over overharde wegen en komen uitendelijk weer op de weg 82, die eveneens naar Rovaniemi voert. Onderweg lopen er diverse rendieren, single of in groepen.

We hebben vandaag weer lekker gelopen, geklommen en gereden. Enige littekens zijn overgebleven. We vinden ons Hostel door ons in te checken in het Clarion Hotel in het centrum van de stad. Ons hostel ligt ongveer een kilometer daar vandaan in een rustige woonwijk. Alle voorzieningen zijn aanwezig, dus we gaan hier het weekend doorbrengen en maandag volgt een nieuwe week, waarvan we de route en planning nog niet weten.

Groet, mede namens de Samen, waarvan er in Finland nog zo´n 5 á 6000 wonen.

Annelies

Ha paps en mams
Dat is wel weer eens wat anders he. Nou de groeten aan de Samen en geniet nog maar lekker verder. Al rendiervlees gegeten??....
Groeten

Marja

Oké zo kom ik nooit aan werken toe, met al die reisverhalen. Maar ontzettend leuk om te lezen. Fijn dat jullie (meestal) zo genieten! Nog heel veel plezier verder en ik reis al lezend met jullie mee!
groetjes uit een rustig Nederland

Wim Constant

Zijn de bulten inmiddels al weg??